Opettajien vinkit SmartGames-pelien käyttöön!

Opettajien vinkit SmartGames-pelien käyttöön!

   
  Hyödynnä SmartGames-logiikkapelejä opetuksessa!

Millaisissa tilanteissa?

  • pelejä käytetään matematiikan ja muiden tuntien lisätehtävinä ja erilaisten odotteluhetkien toimintana
  • oppilaat voivat pelata myös tuntien alussa odotellessaan opettajaa luokkaan
  • tukiopetuksessa, parityöskentelyssä, ryhmätyöskentelyssä
  • pelaaminen sopii viimeiselle kouluviikolle ennen joulua tai kesälomaa (on rauhoittavaa ja motivoivaa)
  • pelien kanssa järjestetään kokonaisia pelitunteja läpi lukuvuoden
  • teema- tai toimintapäivien rasteilla
  • pelien pelaaminen voi olla ”palkinto” hyvin tehdyistä koulutehtävistä koululla
  •  erityisopettajalla voi olla ”pelilainaamo”, josta opettajat hakevat pelejä opetuksen tueksi
  • pienryhmäopetus: Pienryhmäopetuksessa kaikki logiikkapelit toimivat erinomaisesti niin isoilla kuin pienilläkin oppilailla: "Loogista ajattelua kehittävät pelit harjoittavat mieltä avaamaan esim. erilaisia matemaattisia tehtäviä sekä opettavat "pilkkomaan" sanallisia tehtäviä pienemmiksi osasiksi."
  • mukaan minne vain: "Uimahallireissulla pelisalkku mukana, toinen ryhmä ui ja toiset pelaavat odotusaikana"
  • oppilaille kannattaa aluksi opettaa huolellisesti pelin säännöt, jotta he voivat jatkossa pelata itsenäisesti
  • pelien säännöt voidaan opettaa kaikille yhtä aikaa dokumenttikameran avulla
  • oppilaat opettavat pelien sääntöjä mielellään myös muille
  • motivointina ja seurannan vuoksi voidaan käyttää ”Pelipassia” tai ”Pelikorttia”, johon merkitään pelatut pelit tai tehtävät. Edistymisestä tai pelatuista peleistä voi saada myös esim. tarran korttiin tai passiin

Miksi?

  • ajanviete , vaihtelu, ilo, hauskuus, eriyttäminen, opettavaisia, monia eri taitoja kehittäviä...
  • pelit sopivat eritasoisille oppilaille : "Viimeksi eilen ihastelin pelien tuomaa haastetta ja iloa/onnistumisen kokemuksia lapsille. Luokan taitavinkin aivan into pinkeänä yritti ratkaista tehtäviä huudahtaen välillä: "Nyt oon jo ysi levelillä!", eikä turhautumisesta tai "mä osaan jo" -ajatuksesta ollut tietoakaan. Sama tunne ja kokemus tuli myös sille taidoissaan harjoitusta enemmän kaipaavalle. "
  • pelejä löytyy hyvin erilaisia, joten kaikille löytyy innostavaa tekemistä
  • yhdessä pelattaessa yhteishenki ja ryhmätyötaidot kehittyvät
  • pelien avulla saadaan vaikeutta haastetta kaipaaville
  • itsetunnon tukemiseksi helppoja tehtäviä niitä tarvitseville (onnistumisen iloa)
  • kilpaillaan vain itsensä kanssa

"SmartGamesit ovat aivan superia,
olivatpa palikat sitten suoria tai kuperia.
Kiertopisteillä ilmeet iloiset kera pelien,
oppilaitten niin siskojen kuin veljien.
Castle Logix tai Bend-it rulaa,
pelaillessa kaikkien sydämet sulaa.
Vahingossa oppii matikkaa ja logiikkaa,
peleistä kaikkihan diggaa." Minna

Muita vinkkejä

  • vaihtele peliryhmiä: yksin, pareittain, ryhmissä pelejä voidaan käyttää kilpailuissa Esim. "3 hengen ryhmät, joissa kaikissa 3 logiikkapeliä valmiiksi valittuine haasteineen. Ryhmän kokonaisaika ratkaisee! "
  • pelien avulla voidaan harjoitella ohjeiden antamista ja noudattamista
  • Äidinkieli/Matematiikka/Erityisopetus, parityöskentely: "Kaverin kanssa selät vastakkain, toinen antaa suullisia ohjeita haastevihon tehtävän mukaan, toinen yrittää tehdä kuulemansa mukaan. Tähän sopivat hyvin esim. Day&Night, Bunny Boo ja Castle Logix."
  • yhteinen ongelmanratkaisutehtävä voidaan näyttää luokalle dokumenttikameran kautta
  • "Käytän itse pelejä erityisopetuksessa eritoten silloin kun tavoitteena on kehittää visuaalista ja/tai avaruudellista hahmottamista. Monille oppilailleni pelit ovat myös kehittävä ja innostava porkkana saada tunnin muut työt tehtyä, jolloin pääsee kokeilemaan uutta omaa ennätystä luokan SmartGame- tulostaulukkoon. Luokanopettajat ovat lainanneet pelejä matematiikan geometria-opetukseen mutta myös eriyttämiseen. Oppilaille, joille silmä-käsi –koordinaatiota vaativat käsityö- tai kynätehtävät ovat vaikeat, voivat innostua pelistä, jossa voi vain onnistua. Joillakin oppilailla on lukuvuoden aikana ”oma” SmartGame-peli käytössään luokassa."
 

 

Lisää SmartGames logiikkapeleistä voit lukea täältä!